Wednesday, February 4, 2009

Muhasabah Harian

Adakah aku melakukannya???Tepuk dada tanya iman....

*Mengikhlaskan niat hanya kepada ALLAH didalam setiap tindakan yang telah dan akan dilaksanakan

*Memastikan tiap tindakan mengikut syariat islam

*Berfikir tentang kejadian alam dan bersyukur atas diatas segala yg telah diberikan olehNYA

*Menghadiri majlis-majlis ilmu

*Melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar dalam diri dan masyarakat

*Memelihara diri agar jauh untuk melakukan maksiat

*Mengingati mati walaupun seminit...adakah aku akan hidup hingga esok hari??

*Berazam untuk improve diri untuk hari esok..Apakah Allah redha dengan apa yang aku lakukan??

*Berapa banyakkah mulutku telah menyakiti org,mengumpat dan berkata sia-sia??

*Berapa kalikah aku berzikir mengingatiMU???

*Adakah hatiku bersifat riak,sombong,takabbur padaMU???

*Apakah aku sudah banyak amalan-amalan yang dilakukan olehku???

*Berapa kalikah aku membaca Al-Quran dalam sehari???


Persoalan ini sering bermain dimindaku..Aku teringin menjadi hamba yang sempurna dalam melakukan semua hal,tapi aku tidak berdaya...
hidup ini tidak terlepas dengan dugaan dan cabaran yang hebat..

Aku ingin sekali menjadi sufi seperti rabiatul adawiyah yang rela menghambakan dirinya padamu...
Aku juga ingin seperti sumaiyyah yang rela bermatian demi menegakkan agamaMU yang mulia
Aku ingin semuanya...tapi tidak cukup dengan hanya omongan kosong..
Ikhlaskanlah dirimu dalam melakukan apa jua pekerjaan..nescaya kau akan temui apa itu ketenangan...

Ya Allah...
sekiranya aku tidak melakukan ini semua...
mahukah kau menerima aku yang hina ini sebagai hambaMU..
aku hamba yang lemah..
aku tidak mampu untuk mengigatimu walaupun sesaat..
aku tidak pernah meluangkan masa yang lama denganmu....masaku dihabiskan dengan melagho..


Ya Allah...
bantulah aku..
pimpinilah aku...
dorongilah aku.....
bawalah aku.....
semuanya kejalanMU.......


Ya Allah.....
brikanlah aku taufiq dan hidayahmu meskipun aku bukanlah insan yang terlayak untuk menerimanya....
Tunjukkanlah aku jalan yang lurus dalam melalui arus kemodenan ini...


Ya Allah
tetapkanlah imanku dalam agamaMU....

*Nukilan hati kecil ku...
hidup ni xde yang sempurna tapi kita haruslah berusaha untuk menyempurnakannya...
#Rahsia Dihati Tak Sape Yang Tahu#

2 comments:

Detogti said...

assalammualaikom...
hehe ape kabo?
saye beli netbook murah je..
Tak cukup bajet..
Lagi pun yg ni senang nak bawak sebab ringan.. baru sekilo je berat dia.. hehe

Norsyafawatie Bte Sini said...

wassalam...
xkisah murah atau mahal..
yg pnting kualiti dier kan..betul x?
hu3...