Saturday, December 27, 2008

MeNeRJaH AwAn...

Tiada jalan yang mudah
Tuju cita-cita
Selama kaki melangkah
Dugaan menderap
Untuk miliki sesuatu yang berharga
Harus berani yakin dan tabah
Menghadapi segala



Andainya beburung terbang kerana sayapnya
Aku terbang menerjah awan
Demi hasrat membara
Gunung dan ganangLlautan yang terbentang
Hanya sesayup mata memandang
Bukanlah halangan



Hanya yang kuinginkan
Rampaian doa
Agar tiap langkah
Diiringi restu semua


P/S..Lagu ini buat teman2 seperjuangan yang bakal menempuhi
peperiksaan yang akan dtg...
semoga ianya akan mnmbhkan smangat kita...
sama-samalah kita berusaha utk mencapai kejayaan...
(wainn azzamta..fatawakkal ala allah).....
Mg kejayaan yang kita porelehi nanti tidak akn mnjadi fitnah untuk
ISLAM....

Friday, December 26, 2008

JaULaH MaQaM...

Arini g jaulah maqam disekitar kaherah,perjalanan bermula sekitar jam 8pagi...
ramai jga yang ikut jaulah...26 org akhawat..3 0rg musyrif n sepasang madam...

Maqam yg pertama kami pergi adalah maqam Soleh ALja'fari...
semasa dlm perjalanan..teringat plak pada persoalan seorg sahabat di msia...
"atie...bgus sgt ke pegi maqam2 tue,buat ape kita nak sembah pada roh yang dah xade?? itu kan syirik"
ak xpernah menyalahkan mereka berkata begitu..mungkin mereka masih belum memahami...

Bagi aku,sebenarnya jaulah maqam ni bukan satu benda yg sia-sia...kita bukan nak sembah pada roh mereka yg dah xde,tapi kita nak moga dikurniakan ilmu yang barakah,ketinggian akhlak n budi,keimanan yang tetap...

Itu tidak bermakna,kita menyembah dier...dier adalah perantaraan kita dengan Allah....
Moga2 dengan keberkatan ilmu mereka,kita juga dikurniakan ilmu yang bermanfaat seperti mereka...

Kami juga sempat singgah di maqam sultan hanafi...oleh kerana kami tidak diberitahu awal,jadi xsempatla kami untuk ambil air yang mcam air zam2 tue bnyak2..dapat skit jerk...alhamdulillah...sikt sama dirasa,banyak sama dikongsi...

Bila kaki aku jejak je dimaqam imam syafiee...hati ini mula sayu..teringat pengorbananya dalam menuntut ilmu...xpernah jemu,xpernah letih..malahan semakin ia mempelajari ilmu...makin ia tawaduk...teringin nak jadi macam nya....I.allah satu hari...

Kata2 imam syafie yg ak pegang.."Siapa yg kehendakkan dunia,hndakla ia mndptkannya dgn ilmu..Dan siapa yang kehendakkan akhirat,hndaklah ia mndpatkannya juga dengan ilmu"

Setelah penat,kami berehat makan dan solat jumaat..(ni yg best..hehehe)

Perjalanan diteruskan lagi..kami berkesempatan utk pergi ke masjid 4 mazhab...cantik sgt tmpatnya...biasanya...selepas solat jumaat,kat masjid ni ade buat talaqqi nahu kitab iqnak..ramai jga pelajar2 mesia yg pergi bertalaqqi kat sne....

Sebenarnya...terlalu bnyak maqam para wali di mesir ini,cuma xtau dan tak berkesempatan jerk...I.allah sekiranya diberi peluang lagi...aku akan pegi maqam yang lain2 pulak...

Akhirnya...kami selesai berjaulah tepat jam 2.15ptg...segala kenangan dirakmkan dlm bntuk rakaman,gambar,enset dan mcam 2 lagi....







p/s semoga jaulah kali ini akn dapat memberikan sedikit sebanyak
semangat bagi diri ini utk menempuhi imtihan yang akan datang...

Sunday, December 21, 2008


Asslamualaikum...
Arini atie demam..dah 2 hari da demam...nak kata badan panas tue..xdelah sangat..jusy dedar jerk...tapi yang pastinya...kepala bagai nak pecah...nak bce buku pon xleh...
Semalam pun,time klass tmbahan.just masuk kejap jerk....
Alhamdulillah....Allah masih lagi bg atie sakit....Sakit kan menghapus dosa......i.allah
mybe atie ada buat bnyak slah silap kot........

Exam da nak dekat...buat kawan2..atie minta maaf salah silap ye...
halalkan makan minum atie.....
halalkan segala ilmu yang telah korang ajarkan.....
Buat family...doakan kejayaan along n doakan along cepat sembuh k...

Akhir kalam...
Doakan atie mg cpat sembuh yea....Kalau ade masa....dtgla lawat atie...bwak ubat ke..buah tangan ke,bwak coklat ke....huhuhuhu..
ok..Salam Imtihan..

Ingatkah kita Padanya...






Saat kau bangun pagi hari, AKU memandangmu dan berharap engkau
akan berbicara kepada KU, walaupun hanya sepatah kata meminta
pendapatKU atau bersyukur
kepada KU atas sesuatu hal yang indah yang terjadi dalam
hidupmu hari ini atau kemarin ......
Tetapi AKU melihat engkau begitu sibuk mempersiapkan
diri untuk pergi bekerja .......
AKU kembali menanti saat engkau sedang bersiap, AKU tahu akan ada
sedikit waktu bagimu untuk berhenti dan menyapaKU,
tetapi
engkau terlalu sibuk .........

Disatu tempat, engkau duduk disebuah kursi selama lima belas
menit tanpa melakukan apapun. Kemudian AKU
Melihat engkau menggeerakkan kakimu. AKU berfikir engkau akan
berbicara kepadaKU tetapi engkau berlari ke telephone dan
menghubungi seorang teman untuk mendengarkan
kabar terbaru.

AKU melihatmu ketika engkau pergi bekerja dan AKU menanti dengan
sabar sepanjang hari. Dengan semua kegiatanmu AKU berfikir engkau
terlalu sibuk mengucapkan sesuatu
kepadaKU.

Sebelum makan siang AKU melihatmu memandang sekeliling, mungkin
engkau merasa malu untuk berbicara kepadaKU, itulah sebabnya
mengapa engkau tidak menundukkan kepalamu.
Engkau memandang tiga atau empat meja sekitarmu dan melihat
beberapa temanmu berbicara dan menyebut namaKU dengan lembut
sebelum menyantap rizki yang AKU
berikan, tetapi engkau tidak melakukannya .......
masih ada waktu yang tersisa dan AKU berharap engkau akan
berbicara kepadaKU, meskipun saat engkau pulang kerumah
kelihatannya seakan-akan banyak hal yang harus kau
kerjakan.

Setelah tugasmu selesai, engkau menyalakan TV, engkau
menghabiskan banyak waktu setiap hari didepannya,
tanpa memikirkan apapun dan hanya menikmati acara yg
ditampilkan. Kembali AKU menanti dengan sabar saat engkau
menonton TV dan menikmati makananmu tetapi kembali kau
tidak berbicara kepadaKU .........

Saat tidur, KU pikir kau merasa terlalu lelah.
Setelah mengucapkan selamat malam kepada keluargamu, kau melompat
ketempat tidur dan tertidur tanpa sepatahpun namaKU, kau sebut.
Engkau menyadari bahwa AKU selalu hadir untukmu.
AKU telah bersabar lebih lama dari yang kau sadari.
AKU bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar terhadap orang
lain. AKU sangat menyayangimu, setiap hari AKU menantikan sepatah
kata, do'a, pikiran atau syukur dari
hatimu.

Keesokan harinya ...... engkau bangun kembali dan kembali AKU
menanti dengan penuh kasih bahwa hari ini kau akan memberiku
sedikit waktu untuk menyapaKU .......Tapi yang KU tunggu
........ tak kunjung tiba ...... tak
juga kau menyapaKU.Subuh ........ Dzuhur ....... Ashyar ..........
Magrib ......... Isya dan Subuh kembali, kau masih mengacuhkan
AKU.....tak ada sepatah kata, tak ada seucap do'a, dan tak ada rasa, tak
ada harapan dan keinginan untuk bersujud kepadaKU.........Apa salahKU padamu ...... wahai UmmatKU????? Rizki yang KU limpahkan, kesehatan yang KU berikan, harta yang KU relakan, makanan yang KU hidangkan, anak-anak yang KUrahmatkan, apakah hal itu tidak membuatmu ingatkepadaKU ............!!!!!!! Percayalah AKU selalu mengasihimu, dan AKU tetap berharap suatu saat engkau akan menyapa KU, memohon perlindungan KU, bersujud menghadap KU ...... Yang selalu menyertaimu setiap saat ........


p/s Apakah kita lupa untuk mengigatkan diri kita bahawa segala
apapun yang kita terima hingga saat ini,dtgnya dari Allah?????
Janganlah sesekali kamu merasa sombong@bongkak dgn nikmat yg diberikan,
kerana itu semua adalah pinjaman yang sementara bagi menguji sejauh mana kita bsyukur...
Allah berfirman........
"BARANGSIAPA YANG BERSYUKUR KEPADAKU..MAKA AKAN AKU TAMBAHKAN BAGINYA REZEKI YANG LUAS"










Monday, December 1, 2008

*Apakah*????


Adat perjuangan memang pahit...
semua itu memerlukan kesabaran,ketabahan,ketakwaan..
tapi itu bukan alasan kita utk tidak berjuang...
Ulama' terdahulu mampu buat...
sedangkan zaman mereka lagi teruk dari kita....
jangankan senapang,jet pejuang pon xde...
hanya berbekalkan tombak,pedang dan keimanan di hati.....
tapi kenapa mereka boleh mmpertahankan yang hak....
Sedangkan kita!!!
bermacam2 telah dicipta dan direka....
tetapi mengapa kita hanya berdiam diri...
hanya meletakkan tanggungjawab pada org yang tertentu sahaja...
mengapa kita tidak turut mmpertahankan hak yg telah dicabuli....
mengapa kita membiarkan melihat org2 luar yang menyeksa kita...
mengapa kita sama2 menyokong ke arah kebatilan???
Dimanakah sensitiviti kita.....
apakah yang kita rasakan,sekiranya sume 2 berlaku di negara kita...
apakah yang kita rasakan sekiranya melihat ibu,ayah n kaum keluarga yg lain diseksa depan mata kita....
dan apakah yang kita rasakn sekiranya kita melihat pemerintah kita sewenangnya berlaku zalim terhadap rakyat......
APAKAH YANG KITA RASAKAN!!!!!

Benar,kita bukan As-syahid pak hassan yang sanggup bermatian demi menegakkan agama,
kita juga bukan As-syahid syed qutb yang masih boleh tersenyum walaupun menunnggu hukuman tali gantung
TAPI.....
kita masih boleh menjadi seperti mereka....memiliki semangt jihad yang ada pada mereka...
dalam hati mereka..hanya satu....
untuk melihat islam berkembang di mata dunia.........

Meskipun kita tidak seberani ALI...
Namun kita masih punyai jati diri...

Ingatlah....Allah tidak akan bertanya berapa kalikah,bilakah,bagaimanakah kamu berjuang...
tetapi..Allah akan menanya...apakah yang kamu sumbangkan utk agamu.....

Bangkitlah wahai pemuda pemudi harapan bangsa....
Kitalah yang akan menjadi penyambung rantai perjuangan nabi kita....
Kitalah yang akan menegakkan islam dimata dunia.....



Thursday, November 20, 2008

Think About It

Renungkanlah WAHAI SAHABAT-SAHABATKU yang dirahmati ALLAH SWT. Mengapa lidah kelu disaat kematian? Tetapi kematian itu pasti menjelma.Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya." Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang. Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan.

Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika! azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak.

Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin..

" WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.; Wahai Ali, bagi

orang MUKMIN ada 3 tanda-tandanya:
1) Tidak terpaut hatinya pada harta benda dunia.
2) Tidak terpesona dengan pujuk rayu.
3) Benci terhadap perbualan dan perkataan sia-sia..

Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan dir
i.

Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.

Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Wang RM 50 atau S$50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk memasukinya.

Monday, November 17, 2008

Seluhur doa buat 'Sesuci Humaira'

Selamat Hari Lahir..


Tiada kata ataupun hadiah yang bernilai buatmu sahabatku..
hanyalah....
seluhur doa yang abadi yang mengiringi dirimu dimana jua berada.....



Kau adalah teman,rakan,penasihat dan juga 'radio hotfm' yang xpernah jemu untuk mmberi nasihat tapi kadang2 jemu gak dengar...huhuhuh(just joke)




Umai,
Dimana adanya hikmah,maka akan ada ketakutan kepada Allah s.w.t........
Dimana ada ketakutan kepada Allah,maka akan ada rahmat dari Allah s.w.t....................

Orang alim didunia ini ibarat lampu Allah didunia ini....
Barangsiapa dikhendaki Allah dengan kebaikkan,maka ia akan menceduk ilmu dari orang yg alim.......



JADIKANLAH DIRIMU BERANI SEPERTI ASMA'
TABAHKANLAH DIRIMU SEPERTI ZAINAB
SABARKANLAH DIRIMU SEPERTI FATIMAH
DAN BIARKANLAH HUMAIRA' ITU MENJADI KESEMUANYA....




Tuesday, November 4, 2008

Bersedia dengan malam pertama???

Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur? Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama' serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh. Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza."


"Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu. Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?"


Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita.


Lilin-lilin yang menerangi dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan, dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah. Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur, segala-galanya amat menyedihkan, tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir. Itukah yang kita mahukan? Pastinya tidak bukan?


Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR!


Ingatlah ayat al-Quran bagi mereka yang mahu dikembalikan ke dunia setelah mati:
"Ya Tuhanku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu)." (Surah Al-Mu'minun, ayat 99-100)


Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu?

Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya?

Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan?

Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api Neraka di Hari Kiamat nanti?

Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Oleh itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya.
"Ya Allah, tolonglah kami ketika sakaratul maut!"

Wednesday, October 22, 2008

Bila nak sarung baju nie????

Salam Mesra buat semua....lama x menulis,maklumla kuliah da start...tapi sebelum tue,atie nak wish congratulation pada mahasiswa n mahasiswi Al-Azhar yang berjaya menamatkan pelajaran mereka kat mesir ni....semoga ilmu yg dipelajari di bumi anbiya' ini dpat dikembangkan pada masyarakat diluar sana...Aminnn

Seronok sangat dapat menyarung jubah konvo kat badan walaupun pada hakikatnya atie still belum abis blaja lagi...satu feel yang berlainan bile pakai baju tue...walaupun hanya menyarung tetapi hadir satu perasaan yg x boleh nak digambarkan secara zahiriah...
Sesiapa yang pernah menyarung jubah konvo ni,mesti merasakan ape yang atie cakap ni...

Bile la plak giliran atie dan kengkawan nak memakai jubah ni...InsyaAllah,akan tiba dan ketikanya...pasti!!! Lebih gembira lagi kalau mak dan ayah dapat bersama2 meraikan hari yang berbahagia ini....

Buat teman2 seperjuangan(masy,ekin,aina,anje,umai,umie,yun,kak zue,kak ain,dian,syuk,nanie,pearl,wahida dan yang lain2.....)
Moga satu hari nanti,kita sama2 pulang dengan kejayaan...biarpun banyak dugaan datang,biarpun sakit menyerang,kita kena tempuhi!!!

Kejayaan tidak datang bergolek tetapi kitalah yang kena bergolek untuk mendapatkannya...Renung-renungkan dan selamat beramal....=)


Tuesday, October 7, 2008

Kesalahan Wanita

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah
memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi
ber`T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi
baju kebarungnya terbelah kainnya.


KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi
bajunya sendat, sempit dan nipis lalu
memaparkan bentuk kawasan-kawasan
mudah `menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi
amat longgar dan menayangkan jambul
dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi
hanya memakainya di pejabat sahaja.
Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan
sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi
tudungnya dilempar ke belakang leher,
maka terdedahlah dadanya dari ditutupi
kain tudung.

Adakah ini yang sering kita lakukan,sekiranya ia....lakukanla perubahan dengan segera....INSYALLAH...ALLAH menerima taubatmu wahai muslimah sekalian....

ALLAH berfirman
“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup ‘aurat kamu, dan pakaian perhiasan. Dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya.”

(Surah al-A‘raaf : ayat 26)


“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang ‘aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”

(Surah an-Nur: ayat 31)

Sunday, October 5, 2008

Halaqah Cinta

Jika sepasang kekasih berdating di taman,
Kita tidak sabar2 dating dalam halaqah,

Jika sepasang kekasih bercumbuan dalam sembunyi,dibawah cahaya rembulan,berdua-duaan,jauh dari orang,
Kita berkasih sayang dalam sembunyi dan terang tanpa takut bimbang...

Jika sepasang kekasih kasih sering bermain madah berhelah,
Kita berhibur dengan madah KALAMULLAH...

Jika sepasang kekasih sering memadu kasih atas ransangan nafsu,
Kita berkasih atas atas landasan UKHUWAHFILLAH,bebas dari ransangan nafsu semata...

Jika sepasang kasih akan menunaikan apa sahaja kenahuan kekasihnya,
Kita pula berusaha sedaya upaya menunaikan apa sahaja kenahuan Pencipta kita..

Jika sepasang kekasih sentiasa menjaga hati,
Kita pula saling menjaga akhlak dan pekerti sesama,saling nasihat agar makin berkualiti...

Jika sepasang kekasih merasakan dunia ini mereka yang punya,
Kita sentiasa menyedari hakikat dunia ini ALLAH yang punya...

Jika sepasang kekasih sanggup korbankan harta,keluarga dan maruah demi cinta,
Kita sanggup korbankan segala-galanya demi cinta agung-NYA ,
dalam masa yang sama mencintai keluarga dan memelihara amanah dari keluarga.....

Saturday, October 4, 2008

OpEnHoUsE ImTiAz BaLQiS


Salam semua...raya ke 2 ari2,umah atie ade buat openhouse kecil-kecilan...memandgkan raya kali ni merupakan raya terakhir kami berada di umah sewa imtiaz balqis,jadi kami bercadang utk meraikannya.... ini semua rezeki dr ALLAH...ha,nak tau x kitaorg makan ape?heheheh...tgok je la gmbr2 ni yea...jgn jeles plak..kalo nak resepi,bolehla minta kat kami ahli bait..huhuhuhu..

resepi turun temurun...Nasi Hujan Panas...buatan sendiri tau...hehehe



erm...x ketinggalam juga...ayam merah...lazatnyer...

Kurma Daging....ermm..sapela yg mask ni ea..ish2...




Gambar bersama ust saad dan zaujahnya,ustazah ratna..xlpe jge pelajar baru medic yg baru sampai ke mesir.10q 4 coming



ust saad sedang bercerita sejarah kristianisasi...sbg input tambahan dihari raye..




Antara hewi bkpjm yang hadir,time kasih sudi singgah ke villa kami ni..hehehh..



sebahagian budak selangor yang hadir....walaupon kehilangan kasut,masih boeh tersenyum lagi...


wah2...da kenyang makan...sempat lagi pmangku raisah kita ni berposing ye...


Akhir skali,kami di Imtiaz Balqis ingin mngucapkan jutaam terima kasih kepada yang sudi hadir ke openhouse kami...acctually,ade lagi gambar2 mnarik yang ingin kami paparkan ttp krana masalah teknikal,hanya ini sahaja yang dapat...
"SESUNGGUHNYA ORANG MUKMIN ITU BERSAUDARA"...MOGA DENGAN KUNJUNG MENGUNJUNG INI DAPAT MENGERATKAN LAGI UKHWAH DIANTARA KITA....
SELAMAT HARI RAYA....MAAF ZAHIR DAN BATIN......















ALFATIHAH BUAT AYAH...

ALFATIHAH....buat arwah ayah...semoga ALLAH mnempatkan ayah bersama golongan para mukminin yang soleh...i.LLAH...
walaupun dah hampir setahun ayah meniggalkan kami,tapi terasa baru semalam kami bermanja dgan ayah....
AYAH.....bila tiba je hari raye...mesti along rase sedih,along jeles tgok kawan yang lain...kalo org lain,berebut2 nak telefon ayah dierorg.TP along hanya boleh melihat dari jauh....
tapi along tau...ALLAH lebih sygkan ayah....
Bile nak dekat raye je..biasenya ayah yg akn pergi beli semua barang2 tok masak...along,angah fifi n emak hanya mnanti je..TP kini tiada lagi....
dah 2 kali along beraya tanpa ayah....along terkilan sangat sebab xdapat nak bagi jubah yang ayah pesan...along x sempat......
along fkir,ble along balik,along nak bercerita mcm2 ngan ayah,nak jaga ayah...tp tiada kesempatan.....
dah2...buat ape nak fikir cite lame kan...yang penting...walaupun ayah tiada lagi..tapi bagi kami..kenangan ayah tetap bersama kami....ayahla ayah yg paling baik didunia ini..nobody can replace dad!!!...
AYAH....SELAMAT HARI RAYA...MAAF ZAHIR BATIN...MOGA AYAH BERBAHAGIA DIALAM SANA....AMIN...........


RAHSIA DIHATI X SAPE YANG TAHU.....

SALAM LEBARAN....


SALAM LEBARAN BUAT SEMUA...
Alhamdulillah...akhirnya aidilfitri yg meriah kembali lagi....setelah bermacam2 dugaan yg kita tempuhi di masa bukan ramadhan kareem....
Dikesempatan ini atie ngin mndnbil lesempatan ini untuk memohon kemaafan bagi y6ang mengenali diri ini terutama sekali keluarga dan saudara mara....
tidak lupe kepada ahli bait yang kukasihi..masy,ekin.aina n annor....
maaf diats ketelanjuran kata .....
maaf atas hati yang tersalah duga.....
maaf atas hak2 yg tertunai....
maaf atas tidak dapat mnjadi kawan yang sempurna....
semoga aidilfitri kali ini akan membawa rahmat dan kmeriahan yang berpanjangan...

SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI KEPADA SEMUA.....
MAAF ZAHIR BATIN......

Tuesday, September 9, 2008

Pemergian Ahli Bait tersayang.....


KITA TIDAK MEMERLUKAN SESEORANG YANG SEMPURNA UTK DIJADIKAN SAHABAT...
MEMADAILAH SEORANG TEMAN YANG MEMBUATKAN KITA BERASA SEMPURNA APABILA MENGENALINYA.....

semalam, air mata mengiringi aina di mator qadim...aina,ahli bait atie pulang ke malaysia..sedih mmg sedih..tapi apakan daya...bnyak kenangan manis dan pahit kami semasa di imtiaz balqis...ainalah penyelamat kami dr kna pindah rumah coz x ckup duit nk byar sewa,heheh..nasib baik la..thanks GOD..

Aina...
xde apa yang dapat atie n ahli bait bait yg lain nak beri melainkan coretan khas untukmu...
bila aina da xde ni.mcm synyi je rumah..tapi xpe..kita bkan x bertemu lagi kan...INSYAALLAH..kita masih berpijak di satu bumi yg sama n kita juga masih memandang bulan yang sama...

Teruskan perjuanganmu di malaysia...jangan pernah abaikan pelajaran dan agama,kerana itulah aset yang penting..belajar dimana2 pun tetap sama..tiada yang senang....yang penting usaha semaksima mungkin....kalau kitaorg boleh.atie yakin.aina pun mesti boleh..CHAIYOK2..

ALLAH berfirman:
"Boleh jadi kami membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu..dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu..ALLAH mengetahui apa yang tidak kamu ketahui"...






Thursday, August 28, 2008

Mengukur keberhasilan berpuasa...


" Beberapa banyak orang yang brpuasa namun ia tidak mendapatkan apa2 dr puasanya kecuali lapar dan dahaga"(HR bukhari dan Muslim)

Hadith Rasulallah tersebut seharusnya dapat membangkitkan kewaspadaan kita untuk menjauhi dan tidak terjerumus kepadanya...Apalah erti sekiranya puasa hanya dapat meninggalkan kering pada kerongkong dan lapar didalam perut...

Kita sebagai hamba Allah yang diciptakan seharusnya mengambil peluang dan ruang di bulan ramadhan yg penuh barakah ini dgan melakukan perkara2 yang boleh mmbentuk peribadi individu muslim yang berkualiti....

ADAKAH INI YANG SERING KITA LAKUKAN????

PERTAMA
Kurang melakukan warming up dengan melakukan ibadah..

Sunnah dibulan syaaban ibarat sebuah mesin,mmperbanyak ibadah di bulan syaaban berfungsi sbg pemanasan bg rohani n fizikal untuk memasuki bulan ramadhan,berpuasa sunnah,mmperbanyakkan ibadah,tilawah alquran sebelum ramadhan akn mnjadikan suasana hati dan tubuh itu kondusif utk perlaksanaan dibulan puasa..

KEDUA
Target mmbaca Alquran khatam sepenuhnya tidak dilakukan dgn sempurna dibulan ramadhan..

Dibulan ini pembacaan Alquran sgtla dituntut...kenapa harus mengkhatamnya??kerana itu adalah target pembacaan yang dianjurkan oleh rasulallah..

Ketika Abdullah bin omar bertanya kepada Rasullah,"berapa lama sebaiknya seseorg mnkhatamkan Alquran,"Rasulallah mnjawab"satu kali satu bulan"

KETIGA
Ketika berpuasa tidak dapat mnghalangi sesorng dr menjaga mulut..

seperti mbicarakan keaiban org,membka rahsia,mengadu domba.berdusta dan lain2 lagi..Mulut adalah satu anggota yang payah untuk kita kendalikan tetapi nilainya sgt mahal...

Rasulallah berpesan..Adakalanya kalimah buruk yang sering kita ucapkan akan mmbuatkan kita dimasukkan ke Neraka kerana ALLAH tidak redha dengan kalimah itu...

KEEMPAT
Ketika berpuasa,tidak dapat menahan seseorang memelihara matanya dr melihat yang haram..

Jadi.peliharalah mata kita agar sentiasa melihat benda2 yang baik,benda yang boleh mnambahkan syukur kita kepadaNya..Jika sebaliknya..hukum puasa itu ttp sah tapi kesannya tidak akn tercapai...

KELIMA
Tidak memperbanyakkan solat malam dan doa2 tertentu

Salah satu cri khas malam bulan ramadhan adalah Rasulallah menganjurkan umatnya utk menghidupkan solat tarawikh,solat malam dan doa2 khusus..
antara doa yang perlu diperbanyakkn dalam solat tarawikh yang dianjurkan oleh Rasulallah ialah "Allahumma inni as aluka ridhaka wal jannah wa naudzu bika min sakhotika wan naar" mafhumnnya:YA ALLAH..aku memohon keridhaanmu dan syurga dan aku mohon perlindunagnMU dari nerakaMU

KEENAM
Menjadikan berbuka puasa i2 sebagai tempat melampiaskan nafsu yang tertahan sejak dr pg fhingga petang

KETUJUH
Kurang bersedekah atau beinfaq

Digambarkan dlm sebuah hadis..Rasulallah mnjadi seorang yang pemurah dan dermawan di bulan ramadhan sehingga kedermawannya mengalahkan angin yang bertiup...

KELAPAN
Ketika hari2 mnjelang raya,sibuk menyibukkn diri dengan persiapan lain tp tidak menyibukkan diri dengan menyadiakan bekalan sebnyak bnyaknya pada 10 malam terakhir..


Rasulallah dan para sahabat mmperbanyakkn ibadah dan zikir bg meraih keutamaan malam seribu buln itu iatu pada mlam LAILATUQADR...Pada detik itu,mereka merasakan kesedihan yg amat sangat kerana harus berpisah dengan bulan yang mulia itu...

KESEMBILAN
Setelah selesai ramdhan.tiada lagi ibadah khusus yang kita lakukan..

Misalnya memelihara kesinambungan puasa sunnat,mmbca Alquran...Amal2 di bulan ramadhan ini adalah bekal seseorang agar rohani dan keimannya meningkat utk mnghadapi 11 bulan selepasnya...Nmun org akn gagal meraih keutamaan ramadhan saat ia tidak berupaya menhidupkan amal amal ibadah yang pernah dilakukan dalam bulan yang mulia iu....

Justeru itu...marilah sahabat2 kita semua mengkoreksi diri kita.adakah puasa yang kita lakukan pada tahun sebelummya berhasil dan mndpat pndangan dari ALLAH...Semoga puasa kita pada ramdhan kali ini akn meningkatkan ketakwaan kita kepadaNya...TAKBIR!!! ALLAHUAKBAR!!!